Rozklikávací a participativní rozpočet v praxi

4. října 2018
Rozklikávací a participativní rozpočet v praxi

Krátké vysvětlení pojmů rozklikávací a participativní rozpočet a ukázka v praxi včetně nákladů na pořízení.

Rozklikávací rozpočet v praxi

Rozklikávací rozpočet umožnuje občanům kontrolovat kolik a za co město utrácí peníze a to jednoduchou a přístupnou formou bez dotazovaní se úřadu. Aby rozklikávací rozpočet měl smysl, je nutné, aby bylo možné se doklikat až na faktury a smlouvy (základní rozklikávací rozpočet je dostupný na strankách monitoru kraju(MFCR), nicméně neumožňuje prokliknutí na konkrétní položky) a i na porovnání s předchozími roky.

Požadavky

některé z požadavků: - modulární - otevřená licence výhodou - možné vlastní hostování aplikace - úpravy bez zbytečných poplatků - rychlý a uživatelsky přívětivý - napojený na registr smluv (tzn. neduplikovat nahrávání smluv) - možnost nahrát vlastní faktury(např. do 50 tisíc Kč) - umožňovat vzdálený přístup k datům i pro strojové využití - zobrazit průběh plnění investičních akcí - zbytečně nezatěžovat úředníky

Cityvizor

Piráti hledají rešení která fungují dobře, jsou efektivní, mají potenciál do budoucna a nejsou předražená. Aplikace Cityvizor, která byla vyvinuta spolkem Otevřená města a Ministerstvem financí, je příkladem, že lze věci dělat dobře a za rozumnou cenu.

Náklady

  • pořizovací cena zdarma poskytne-li město data v podporovaném formátu(případná konverze 10000Kč*)
  • měsíční náklady automatizovaného exportu zdarma (případně manuální nahrání dat úředníkem max. pár hodin měsíčně)
  • v případě hostování aplikace u spolku otevřená města se měsíční náklady počítají v řádu stokorun

* Pro členy spolku Otevřená města je konverze zdarma, roční členský příspěvek 1.5Kč za obyvatele/rok

Participativní rozpočet v praxi

Participativní rozpočet umožňuje, aby se občané zapojili do rozhodování o rozvoji své obce. A to nejen vyjádřením podpory formou hlasováni, ale hlavně možností aktivně přihlásit svůj projekt(oprava lavičky, vysázení květin, odlití sochy atd.). Existují projekty, které se tomu věnují, např. projekt Participativní rozpočet nebo v Brně, kde Piráti zavedli participaci - aktuálně je přihlášeno 133 projektů za 200 mil. Kč - a k tomu identitu občana města pro komunikaci s úřady. I Piráti mají svůj participativní rozpočet, kde strana uvolňuje každý rok určitou částku na veřejně prospěšné projekty. Pro Chrudim bychom rádi na začátek vyčlenili 2 mil. Kč(6-7% investičních možností města).

Důvody pro participaci

Některé důvody, proč je dobré zapojit obyvatele: - umožnuje snadno občanům zapojit se do zvelebovaní svého okolí a města - odlehčí úřadu agendu - přinese nové nápady a myšlenky - prohlubuje spolupráci mezi městem a občany - lepší vztah obyvatel k místu, kde žijí

Náklady

  • zdrojové kódy systému elektronického podávání(brněnský model) jsou volně dostupné*
  • náklady na nasazení a provozování městem v řádu jednotek tisíců
  • provozní náklady úředníků dle počtu přihlášených projektů(správa a vyhodnocení proveditelnosti)

* pomoc zdarma při nasazení pro členy spolku Otevřená města

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Sociální služby v Chrudimi - díl 2.

Sociální služby v Chrudimi - díl 2.

Představujeme vám druhý díl, v němž se dozvíte více od Radního Aleše Nunváře. Jeho působnost v Chrudimi zahrnuje Odbor sociálních věcí, pod který spadá Centrum sociálních služeb a pomoci Chrudim (CSSP), a také další sociální neziskové organizace, s nimiž město úzce spolupracuje. Pan Nunvář nám přiblíží zbývajících pět služeb, které poskytují pomoc lidem nejen z okolí Chrudimska.

Sociální služby Chrudim - díl 1.

Sociální služby Chrudim - díl 1.

Radní Aleš Nunvář má v Chrudimi na starosti Odbor sociálních věcí, do jehož sféry spadá Centrum sociálních služeb a pomoci Chrudim (CSSP) a také další sociální neziskové organizace, se kterými město spolupracuje.