Doprava nesmí být poprava

Každý obyvatel chrudimských sídlišť ví, jaký problém bývá parkování. Řešením je konečně začít stavět parkovací domy na sídlištích a na potřebných místech ve městě. Správné řešení je podpořit družstevní výstavbu parkovacích domů, postavit městský parkovací dům na Moravově zahradě a u městských sportovišť.

IMG_6432 (Velké)
Aleš Nunvář a Daniel Lebduška

Smutnou skutečností zůstává, že snad nenajdeme město, které by nemělo problémy s parkováním. V Chrudimi s tím budeme bojovat. Především na sídlištích je potřeba tento problém řešit. Město pomůže při výstavbě parkovacích domů. Za symbolickou cenu pronajme pozemek a dodá připravený projekt na družstevní parkovací dům. V kombinaci se zavedením parkovacích zón na sídlištích se nám tento problém podaří společně vyřešit.

Doprava není jen o parkování, a proto neustoupíme ze záměru mít MHD na ekologický pohon a mít lepší informace o provozu MHD. Konečně také uděláme cyklostezku na Báru a zpříjemníme okolí právě zakopaného horkovodu v těsné blízkosti sídliště U Stadionu.

Zároveň chceme co nejméně těžké dopravy ve městě, a proto budeme pilně pracovat na přípravách třetí části obchvatu a to s napojením průmyslové zóny, abychom dostali co nejvíc kamionů zpod našich oken. Nezapomínáme ani na pěší dopravu a ostudný stav některých chodníků. Prosadíme na další čtyři roky dvojnásobnou částku na opravy místních cest a chodníků. Z přibližně 3 milionů korun ročně navrhneme zvýšit na dvojnásobek.

Správné řešení je:

Stavět družstevní parkovací domy na sídlištích a městské parkovací domy na frekventovaných místech. Zároveň je potřeba dokončit třetí část obchvatu a mít město volné od zbytečné těžké tranzitní dopravy. Jako velmi žádaný bonus je mít ekologickou MHD a myslet při investicích i na cyklistickou a pěší dopravu, kterou nebudeme opomíjet.


ČASTO KLADENÉ DOTAZY

Kde by měly vzniknout první parkovací domy?

První parkovací dům nejspíše vznikne u hotelu Bohemia, dále na Moravově zahradě u sportovní haly a jako první projekt družstevního parkování vznikne PD na sídlišti U Stadionu vedle stanice záchranky.


Parkovací zóny? To bude drahý, nebude to fungovat a nezaparkuju už vůbec.

Opak je pravdou - zavedení parkovacích zón v mnoha městech pomohlo se zlepšením situace s parkováním. To totiž počítá se základním principem, že první auto je zcela zdarma, druhé je zpoplatněné a každé další stojí více než to předchozí. Chceme tím předejít tomu, aby parkoviště u bytových domů sloužila jako dlouhodobé odstavné plochy pro nepoužívaná auta. Pilotní projekt by měl být na sídlišti U Stadionu, ruku v ruce by měl přijít s výstavbou prvního družstevního parkovacího domu.


Jak to bude s tou třetí etapou obchvatu?

Neustoupíme ze záměru výstavby severního obchvatu Markovic s napojením průmyslové zóny v bývalé Transportě. Ve hře jsou tři varianty - všechny se však nelíbí obci Třibřichy. Budeme jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic, aby se ta nejvíce schůdná varianta pro všechny strany začala projektovat a byla zařazena do plánu investic podle finančních možností ŘSD.


Doprava nejsou jen auta - co plánujete pro cyklisty a chodce?

Postavíme cyklostezku na Báru, zrekonstruujeme cyklostezky od Bídy na Kateřinu, postavíme cyklostezku nad zakopaným horkovodem a z tohoto prostranství uděláme příjemné místo i na procházku. Zároveň zvýšíme peníze na opravy místních komunikací a chodníků na dvojnásobek. Velmi podporujeme bezmotorovou dopravu, víme ale také, že na malém městě to má člověk bez auta mnohem těžší než ve městech velkých. Proto chceme najít vždy správný poměr mezi motorovou a nemotorovou dopravou.


Kolik to zvýšení rozpočtu na opravy cest tedy je?

Současně jde na opravy chodníků kolem 3 milionu korun ročně. Chceme, aby po celé další volební období bylo investováno do oprav dvojnásobně. Po čtyřech letech takovýchto investic - celkem navíc 12 milionů Kč - by měly být nejproblematičtější úseky dostatečně a dlouhodobě opraveny.